لوگو ، آرم ، نماد ، نماد ، پرتو ، نشانه نوشته ، مفهوم و هویت و اصالت یک اسم را نشان میدهند در حالیکه ذاتا با یکدیگر از نظر خلاقیت و کاربری متفاوت هستند.

لوگو یا پرتو ، طرحی گرافیکی خلاقانه و منحصر بفرد مفهومی یا بی معنا می باشد.

نشانه تصویری طرحی گرافیکی و بصری ( پیکتوگرام لوگو ) است.

مفهوم اثر نوشته طرحی نوشتاری و بصری ( لوگو تایپ ) را دربرگیرنده میشود.

نشانه آمیزه ای ترکیبی از پیکتوگرام و لوگو تایپ است.

نشانه تک طرحی از حروف نخست اسم تجاری ( مونو گرام ) می باشد.

و لوگو سه بعدی ، گونه ای جدید ازطراحی پرسپکتیو لوگو دیجیتال است

آرم یک کلمه ای فرانسوی است که ورود به جامعه ما مربوط به چند دهه اخیره می باشد. آرم در عین سادگی، دارای ویژگیها و خصوصیات بسیار زیادی است که بایستی به طور ظریف و دقیق همگی این مفاهیم در قالب یک تصویر بوجود آید به همین دلیل است که بعضی معتقدند طراحی آرم و طراحی لوگو و یا طراحی لوگو تایپ یکی از مشکل ترین و وانگهی مهم ترین موضوعات طراحی گرافیک است.

طاحی یک پرتو موفق، به راستی بیانگر توانمندی فکری و اجرایی هنرمند میباشد. زیرا با کمترین عناصر بصری و ایجاد فرم منسجم و واحد، بایستی حائز بیانی روان، گویا، زیبا و ساده باشد. آرم معرف شخصیت و هویت یک مجموعه، شخص، پیشه و یا هر نوع فعالیت می باشد. به همین دلیل بعضی از آرم ها باید دارای قابلیتهای بین المللی باشند. یک اثر تجاری خوب می تواند به نمایش بهتر یک کالا و یا به پایه گذاری یک ارزش باره عقیده کمک قابل توجهی کند.

بسیاری از مردم بطور غریزی به سوی پرتو ای که با آن آشنایی دارند می روند و با سپریدن دادن این کار احساس امنیت می کنند. علائم و نشان ها از ابتدای آفرینش در اشکال مختلف تصویری به اتفاق انسان بوده است. تصاویر موجود در غارها، زمینه های پیدایش خط، نمادهای ریاضی در علوم و همچنین سایر زمینه های گوناگون ریشه های ابتدایی پیدایش علائم هستند. امروزه طراحی آرم یا نشان از آنگونه وظایف هنرمند و طراحی گرافیک می باشد.

هر سازمان یا موسسه ای به هنگام شکل گیری، در صدد طراحی یک پرتو و آرم برای خویش می باشد تا از این روش بتواند هویت و شخصیت اجتماعی خویش را به دیگران شناسایی کند. در واقع آرم یا اثر مشخصه اصلی هر سازمانی بوده و حکم مهر و امضاء آن را دارد. مردم نیز با شناخت لازم از هر محصول و یا خدماتی، به محض دیدن پرتو آن سازمان، اطمینان خودشان را از کالا بدست می آورند. به همین دلیل آرم و لوگو، یک فرم و یا یک تصویر زودگذر نیست.

ویژگی‌های طراحی یک لوگو خوب و موفق :

طراحی خوب و موفق باید دارای ویژگی‌هایی زیر باشد؛

  1. اعتبار و سنخیت: یک طراحی خوب و موفق باید بتواند ارتباطی دو طرفه و صادقانه بین صاحب لوگو (نام تجاری و برند) و تجارتی که به آن اشاره دارد، برقرار نماید.
  2. باید با موضوع، مفهوم و خصوصیات برند هم‌خوانی داشته و معنای خود را به سرعت به مخاطب انتقال دهد.
  3. ماندگار و پایدار: یک طراحی خوب و موفق باید بتواند در طول زمان همراه با کسب و کار شما تکامل پیدا کند و ماندگاری خود را با تحمل طرح‌ها و مدهای مختلف در طول زمان از دست ندهد.
  4. انعطاف پذیر: یک طراحی خوب و موفق باید بتواند به دو صورت سیاه و سفید (تکرنگ) و تمام رنگی چاپ و در سایزهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. بدون تغییر در ظاهر و معنی و مفهوم آن.
  5.  یک طراحی خوب و موفق را باید بتوان به صورت آنلاین در وب‌سایت‌ها و هنگام کارهای چاپی بدون هیچ مشکلی استفاده نمود.
  6.  باید قادر به احراز حقوق مالکیت خود از نظر قانونی باشد یعنی منحصر به فرد و قابل ثبت باشد.

و به طور خلاصه می‌توان گفت طراحی یک لوگو باید ساده و گویا، منحصر به فرد و در ارتباط با موضوع کسب و کار باشد باید جذابیت بصری داشته و با مخاطب ارتباط برقرار کند.

با یکسان بودن شیوه طراحی در تمام قسمت‌ها ضمن نوآوری هماهنگی تکنیکی ایجاد نماید.