طراحی لوگو یعنی : معرفی مناسب برند - جذب مخاطب - بالا بردن میزان فروش - ماندگاری در ذهن مشتری - افزایش محبوبیت نام تجاری – تمایز از رقبا - قابل اعتماد جلوه دادن برند - تاثیر مثبت بر رشد کسب و کار - مهمترین مرحله برندینگ - مهندسی ذهن مخاطب - هویت آفرینی - طراحی لوگو موجب کاهش هزینه های تبلیغات شرکت است . بیننده لوگو و مخاطب برند به هر حال مفاهیم و احساساتی ( خوب یا بد ) از آن دریافت خواهد نمود ، بهتر است مفاهیمی از پیش تعریف شده برای این رسانه مهندسی و از این طریق افکار مخاطب خود را هدایت کنید .

پیش از دستیابی به طرحی موفق برای لوگوی یک سازمان  ، درباره چگونگی آن به درستی اندیشیده می شود ؛ طراحی لوگو و طراحی آرم شما را متمایز جلوه داده ، عقاید شما را انعکاس داده و شما را همان میزان که قدرتمندید به رخ می کشد .

اصول کلی که برای طراحی یک لوگو می‌بایست در نظر گرفت، عبارتند از:

ساده باشد.

با فرهنگ موضوع همخوانی داشته باشد.

قابلیت تک رنگ شدن را داشته باشد (امروزه لوگوهایی برای یک محصول یا خدمات از یک شرکت طراحی میشوند که نیازی به قابلیت تک رنگ شدن ندارد، به کاربری لوگو در طولانی مدت توجه کنید!).

قابلیت کوچک شدن در ابعاد ۱ سانتی متر را دارا باشد.

ترجیحا دارای فرم هندسی باشد.

وضوح عوامل مورد استفاده در نظر گرفته شود.

تناسب عوامل مورد استفاده کاملا رعایت شود.

منحصر به فرد باشد!


۱-اولین اصل در طراحی لوگو “سادگی” طرح است . هرچه طراحی ساده تر انجام شود اصولی تر خواهد بود . به عنوان مثال برای طراحی نماد یک خانه می توان از تصاویر بسیار متعددی استفاده کرد اما اگر به طراحی لوگو بانک مسکن توجه کنید خواهید دید که به زیبایی تمام و فقط با چند خط ساده نماد خانه را به تصویر کشیده است و این یعنی رعایت کردن اصل سادگی در طراحی لوگو .

۲-ایده پردازی خلاق دیگر اصل موفقیت یک لوگو به شمار می رود . در واقع این خلاقیت است که طرح لوگو شما را جذاب و نسبت به رقبانتان متمایز می کند و این جذابیت لوگو شما را در ذهن مخاطب ثبت می کند .

۳-انعطاف پذیری در طراحی لوگو نقش بسیار مهمی را ایفا می کند . طراحی لوگو باید به گونه ای انجام شود که طرح قابل اجرا در تمامی امور مختلف گرافیکی و تبلیغاتی باشد به طوری که هویت طرح در تمامی موارد حفظ شود . به عنوان مثال یک لوگو باید به گونه ای انجام شود تا در سایز کوچک حداقل ۱ سانتی متر اجرا و هویت خود را از دست ندهد . طرح باید قابلیت تک رنگ شدن را داشته باشد . لوگوهای بسیاری مشاهده شده که اگر آن را بصورت تک رنگ اجرا کنند به سختی فابل تشخیص می باشد و این ضعف عدم انعطاف پذیری طرح را نشان می دهد .

۴-لوگو باید حرفی برای گفتن داشتن باشد . دارا بودن مفهوم در طراحی لوگو صرفا به این معنا نیست که آن مفهوم ارتباط مستقیم با فعالیت داشته باشد گاهی طرح لوگو با آن فعالیت کاملا بی ارتباط است مانند لوگو nike ، benz و… اما به حتم درون هر یک از این لوگو ها مفهومی نهفته است که در تبلیغات و موفقیت آن برند بسیاد موثر است… .

دو گونه نشانه وجود دارد:

۱- نشانه های دیداری: یعنی هر آنچه با چشم می بینید و با ادراک حسی می شناسید.

۲- نشانه های تصویری: وقتی شماری از نشانه های دیداری ثبت می شوند و در متنی جای می گیریند تبدیل به نشانه های تصویر می شوند.

به اعتقاد پیرس نشانه چیزی است که، جای چیز دیگری را تحت مناسبات یا عناوینی چند در ذهن می گیرد.


در طول تاریخ از نماد که نوعی علامت واحد هویت بصری است، به عنوان ابزاری برای ایجاد ارتباط استفاده شده است. تصور بر این است که انسان پیش از تاریخ با خراش دادن و ایجاد نقش بر دیوار غارهای التامیرا در اسپانیا و لاسکو در فرانسه تلاش داشته تا از این طریق به دیگران اعلان خطر یا آگاهی داده و یا پیام های دیگری را انتقال دهد. باستان شناسان لوازم و ابزارهایی را از یونان باستان یافته اند که بر آنها نقوش و نمادها نیز همچون شکل حروف و رنگ می تواند واکنش های حسی خاصی را در برانگیزد. معنی علائم نما دینی نقش بسته که احتمالا معرف آنها خالق آنها بوده است. بر تابوت های مصری نقوش نمادینی حکاکی شده است که احتمالا نشان از هنرمند خالق آن دارد. در جوامع قرون وسطائی بازرگانان و صنعتگران برای مشخص کردن کالاها یا محصولاتشان از علائم و نمادهای خاصی استفاده می کردند که معرف آنها بود. چاپگران اواخر سده نوزدهم میلادی نیز که به مهارت ها و استادی خود مفتخر بودند بر روی تمامی چاپ نقش های خود نمادهایی را به صورت حرف نشانه یا امضاء چاپ می کردند که معرف حرفه و صنعتگری آنان بوده است. در آغاز سده بیستم نیز گاوچرانان آمریکائی برای مشخص کردن مالکیت دام های خود از علائم انحصاری استفاده می کردند، در واقع آنها از نوعی زبان تصویری استفاده می نمودند که سابق آن به مصریان باستان می رسد.


آرم (علامت): طی سال های گذشته توسط بعضی از استادان دانشکده های هنری در ایران سعی گردید به جای واژه آرم یا لوگو که یک اصطلاح بیگانه بود از واژه نشانه استفاده شود. ولی همانطور که در مباحث قبل اشاره شد واژه نشانه دامنه بسیار وسیع تر و گسترده تر از بحث گرافیک را در بر می گیرد. پس بهتر است از همان واژه آرم یا لوگو که امروز نیز زیاد مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده نمود. طراحی آرم یکی از مهم ترین شاخه های رشته گرافیک محسوب می گردد و معرف هویت و شخصیت یک مجموعه، شخص، شغل و یا هرگونه فعالیت می باشد.

آرم ها در سایر محصولات گرافیکی مانند کارت های ویزیت استفاده می‌شوند. در آنها آرم باید در مکانی قرار گیرد که ترکیب کل کار را بهم نزند و در کنار نوشتار فضایی مناسب و ترکیب بندی چشم نواز داشته باشد. در کنار آرم همواره نام اصلی موسسه محصول یا موضوع درج می گردد.نوع حروف و نحوه قرار گرفتن آن از موارد مهم در کنار طراحی آرم در کارت ویزیت محسوب می شود. مجموع عناصر طراحی شده در کنار نوشته آنرا کامل می سازند.یک آرم خوب و متعادل آرمی است که علاوه بر جنبه های زیبایی شناختی و رساندن مفهوم و موضوع … در هنگام کوچک شدن و قرار گرفتن در کارت ویزیت از زیبایی و گویایی آن کاسته نشود. دونالد آندرسون در کتاب عناصر طرح بیان می کند که تکنیک گاهی اساسی ترین عامل در ساده نمودن جزئیات یک شکل بغرنج و تبدیل آن به یک آرم هنری و قابل درک است و به همین دلیل باید دارای قابلیتهای فراوانی باشد، در اصل یک آرم در حکم امضاء و مهر شخص و یا اشخاص مورد نظر است.


طراحی لوگو برای نشانه یک شرکت تولیدی یا خدماتی متفاوت است. هر چند که خوانایی و سادگی از اصول طراحی لوگو است اما، لوگویی که برای یک موسسه با دامنه فعالیت ها و مخاطبین محدود طراحی می‌شود می تواند اندکی با دشواری خوانده شود و چندان ساده نباشد.

لوگو ابزار با ارزشی جهت شناخت سریع تر شرکت به حساب می آید و در واقع، سمبلی است که مشخصات شرکت را نمایان می سازد. زمانی که یک لوگو تایپ در صفحه سربرگ قرار می گیرد به عنوان بخشی از هویت شرکت تلقی می گردد. 

یک لوگوی ایده آل بایستی در یک نظر پیام خود را بیان نماید و احساس مخاطب را نسبت به شرکت برانگیخته و نمایان سازد. حال این لوگو ممکن است کلیه عملکرد مورد نظر شرکت را بیان نکند.


نوشتار و طراحی حروف: عنوان اصلی و نوشته ها از عوامل بصری اصلی در طراحی اوراق هستند، وجود آنها در صفحه یک امر ضروری جهت هدایت چشم به سمت موضوع مورد نظر می باشد. نوشته‌ها باید خوانا بوده و مزاحم عناصر دیگر در صفحه نباشد.

هنگام طراحی کارت، سربرگ و پاکت باید به این نکته توجه داشت که نوشته ها نباید با عناصر دیگر تداخل پیدا کنند. چون سایز کارت ویزیت سبب می شود که فضای بسیار محدودی برای رساندن سریع اطلاعات وجود داشته باشد، باید از نوشته به صورت مختصر، مفید و قابل انتقال بهره گرفت. قرار نگرفتن صحیح نوشته ها در صفحه و حجم زیاد باعث نازیبایی آنها و سردرگمی مشتری می‌شود. و همچنین باعث می شود که مشتری متوجه خدمات شرکت نشود. یکی از عوامل شکست و ناموفق بودن در طراحی ست اداری، وجود نوشته های نا متعادل و نازیبا و قرار نگرفتن در جای درست است.

(طراحی حروف) واحد اندازه گیری حروف، پوینت point نامیده می شود. هر چه پوینت بیشتر باشد حروف بزرگتری خواهد داشت. فضای بین خطوط لیدینگ leading نامیده می شود. هر چه که عدد لیدینگ بیشتر باشد، فضای گسترده تری را در اختیار دارید.

فضای نوشتاری ممکن است به صورت حروف با وزن های مختلف در صفحه قرار گیرند، وزن های به میزان ضخامت یا سنگینی حروف باز می گردد. شکل و نوع حروف در زیبایی کار تاثیر گذار است. باید بدانید از چه فونت و نوشته ای برای موضوع مورد نظر استفاده کنید. یکی از مهمترین عوامل زیبا شدن طراحی حروف، اهمیت دادن به خطوط افقی و عمودی است.

امروزه وجود کامپیوترها امکانات جدیدی از نظر شکل و نوع حروف و انواع قلم (فونت) در اختیار ما قرار می دهد.

رعایت نکات زیر در طراحی باعث زیباتر شدن آن میشود:

۱- مطالب و نوشته ها باید به اندازه ای باشد که به راحتی خوانده شوند.

۲- خواندن ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک برای مخاطب آسان تر از خواندن حروف صرفا بزرگ است.

۳- خواندن خطوط طولانی در نوشته ها، چشم را خسته می کند.

۴- فضای نوشتاری که راست چین یا چپ چین است، آسان تر از نوشته ای خوانده می شود که وسط چین باشد.

۵- نوشته سفید روی زمینه سیاه سخت تر خوانده می شود، همچنین نوشتار رنگی، به ویژه روشن به سختی خوانده می شود. معمولاً اگر نوشته تیتر، بزرگ و یا با حرف توپر و به صورت رنگی روی پس زمینه های تیره و روشن تایپ شود، ممکن است در بعضی موارد خیلی زیبا نباشد.

۶- حروف توپر، فشرده، یا ایتالیک فقط برای بخش های مهم استفاده می شود، چرا که آن ها چشم را خسته می کند.

۷- فضای نوشتاری خلوت معمولا راحت تر از فضای نوشتاری شلوغ خوانده می شود.