برای اینکه بتوانیم یک لوگو موفق طراحی کنیم لازم است ابتدا انواع لوگو را بشناسیم و سپس با توجه به ضوابط طراحی لوگو، دست به طراحی بزنیم.انواع طراحی لوگو میتواند با سبک های مختلفی که شناخته میشود باعث نمایش بهتر هویت برند و لوگو نیز باشد.
انواع لوگو را در پنج دسته تقسیم بندی می کنیم:
نماد یا آیکون
این نوع از لوگو ها از نظر ارتباط برقرار کردن با مخاطب و ماندگاری در ذهن بهترین نوع لوگو می باشند. لوگو نماد در واقع یک شکل می باشد که به موضوع فعالیت یا سایر مفاهیم مرتبط اشاره دارد.
نوشتاری یا لوگوتایپ
در این نوع لوگو معمولا نام برند مورد نظر با استفاده از یک فونت خاص طراحی می شود و به عنوان لوگو مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی در طراحی لوگو تایپ با استفاده از خلاقیت می توان تغییرات ایجاد کرد که لوگو خاص و جذاب شود.
حرفنماد یا مونوگرام
این مدل از لوگو ها با استفاده از حرف اول برند طراحی می شوند. استفاده از این مدل لوگو زمانی رایج است که نام برند بسیار طولانی است و یا به سختی خوانده می شود. مونوگرام ها نیز به راحتی به ذهن مخاطبان سپرده می شود.
لوگو ترکیبی
در این نوع از لوگو یک یا چند نوع از انواع لوگو هایی که در بالا گفته شد به شکلی خاص در کنار هم قرار می گیرند و ترکیب می شوند.
لوگو کلاسیک
این نوع از لوگو معمولا با استفاده از جزئیات بسیار به صورت درهم و پیچیده طراحی می شود و مهم ترین اصل یعنی طراحی لوگو ساده مورد توجه قرار نمیگیرد. لوگو های کلاسیک به دلیل پیچیدگی سخت به به ذهن سپرده می شوند و چون شلوغ هستند در سایز های بسیار کوچک قابل تشخیص نیستند.